Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?

Välkommen till Testskola.

För oss är naturen självklar! Att leka fram kunskap väcker lust och stimulerar hjärnans tillväxt, särskilt i åldrarna tre till sex år. Friluftsliv, lek, rörelse och naturupplevelser med alla sinnen är grunden i I Ur och Skurs utomhuspedagogik. Hos oss får ditt barn röra på sig, lära sig om natur och allemansrätt och värna om miljön. Vi ger ditt barn en start på en livslång relation till naturen och en hälsosam livsstil. Något som följer barnen vidare i livet. Vi kallar naturen för världens bästa klassrum – för ett framtida hållbart samhälle i praktiken. Skriva en text....

För vårdnadshavare

Utbildningen på I Ur och Skur sker genom ett utomhuspedagogiskt förhållningssätt; i praktiken innebär det att undervisningen sker både ute och inne. – Teori varvas med praktiska moment där upplevelse och reflektion är självklara delar. För att lärande ska vara meningsskapande är väljs platsen var lärandet ska ske med noggrannhet. Därav förläggs undervisningen med en växelverkan mellan inomhus, på gården och i närmiljön. Genom att lära med hela kroppen och flera sinnen ges barnen förutsättningar att själva erfara för att tillägna sig egna erfarenheter.

Barnen ges möjlighet att utveckla kunskaper inom friluftslivet. Barnet erbjuds en progression i friluftsliv, från ett till femton års ålder. Genom I Ur och Skurs utbildning och undervisning ges barnen daglig rörelse och möjlighet att lägga grunden för ett hälsosamt liv. Studier visar att barn som får grundläggande friluftskunskaper fortsätter att vara aktiva efter 14 års ålder.

Samverkan med vårdnadshavare

För att ge barnet de bästa förutsättningarna är samverkan mellan lärare och vårdnadshavare viktig. Ett nära och förtroendefullt samarbete startas vid information om utbildningen innan barnet har börjat. För att få en helhetsbild av barnet behövs både vårdnadshavarens och lärarens bild. Under hela barnets vistelseperiod förs fortlöpande samtal om barnets trivsel, utveckling och lärande.

Samarbetet ger både barnet och vårdnadshavaren trygghet. Tillsammans med vårdnadshavarna läggs barnets grund för det livslånga lärandet. Samverkan med vårdnadshavarna varierar beroende på verksamhetsform.

Introduktion till förskolan

Barnet första tid kallas för introduktion. Under trygga förhållanden, tillsammans med vårdnadshavaren, får barnet lära känna sina blivande kamrater, lärarna och miljön i olika aktiviteter. Introduktionen sker både ute och inne för att barnet och vårdnadshavaren ska ges möjlighet att bekanta sig med de båda miljöerna.  

Under introduktionen ges vårdnadshavaren möjlighet att få kunskap och förståelse för utbildningen inom I Ur och Skur. I relationsbygget som pågår under introduktionen ska en trygghet byggas upp. Samtalen som förs lägger grunden för det kommande samarbetet. Alla lärare är delaktiga men en lärare har huvudansvaret under introduktionen. Det är viktigt att barnet får knyta an till en lärare först för att sedan knyta sig till de andra lärarna (Broberg, Hagström & Broberg, 2012). En öppen dialog förs där barnet står i centrum.

Klagomål

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus eget mollis mi, eget finibus nibh. In mollis ex sed odio maximus efficitur. Mauris mollis augue eget arcu dignissim pulvinar. Integer dictum est sit amet nibh ullamcorper rhoncus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nulla imperdiet nisi quis massa imperdiet, et maximus velit imperdiet. Maecenas quis leo a dolor rhoncus consectetur sit amet eu sem. Donec facilisis porttitor magna vitae mattis. Duis eu bibendum justo, eget euismod ex. Sed at tincidunt odio. Fusce semper vel sem eu mattis. Quisque feugiat leo est, quis pharetra libero lacinia at. Quisque ullamcorper purus ac nisi dignissim, a mollis sem commodo. Morbi efficitur diam in nunc egestas rutrum. Quisque commodo lacus quis odio cursus interdum.

Ställ dig i kö

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vivamus eget mollis mi, eget finibus nibh. In mollis ex sed odio maximus efficitur. Mauris mollis augue eget arcu dignissim pulvinar. Integer dictum est sit amet nibh ullamcorper rhoncus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas.

Ansök om plats

Tvingande fält *

Barnets för- och efternamn*:
Barnets personnummer (10 siffror)*:
Önskat startdatum*:
Vistelsetid, antal timmar*:
Namn på syskon som idag är placerade på förskolan:
Namn på syskon för framtida placering:
Önskat startdatum för syskon:

Vårdnadshavare 1 för- och efternamn*:
Vårdnadshavares personnummer (10 siffror)*:
Telefon hem / Mobiltelefon*:
Telefon arbete:
E-postadress*:
Adress*:

För- och efternamn vårdnadshavare 2 (frivilligt):
Personnummer (10 siffror):
Telefon hem / Mobiltelefon:
Telefon arbete:
E-postadress:
Adress:

Systematiskt kvalitetsarbete

Dokumentationer av olika slag används för att säkerställa utbildningens arbete mot läroplanerna, men också för att följa och synliggöra varje barns utveckling och lärande. Med hjälp av dokumentationer kan lärarna identifiera utvecklingsområden och arbeta för att utveckla dessa ytterligare för att öka måluppfyllelsen och kvaliteten.

Genom systematiskt kvalitetsarbete kan verksamheten regelbundet stämma av att kvalitetsutvecklingen leder mot målet. Dokumentationen skapar en delaktighet mellan alla i arbetslaget, barn och vårdnadshavare. Inom I Ur och Skur syns inte bara dokumentationer inomhus utan även utomhus. På husväggen, vid komposten eller på träd är exempel på platser där dokumentationer av olika slag kan förekomma.

Inom det systematiska kvalitetsarbetet ingår arbetet med olika planer till exempel planen mot diskriminering och kränkande behandling. Det systematiska kvalitetsarbetet förankras till aktuell forskning och beprövade erfarenheter. Kontinuerlig omvärldsbevakning är centralt för att utveckla utbildningen.