- Meny: Vilka vi är Vilka vi är
- Meny: Vilka vi är Vilka vi är
Vilka vi är
I Ur och Skur Utveckling är helägt av Friluftsfrämjandet och är en icke vinstdrivande organisation. Allt eventuellt överskott återinvesteras som verksamhetsutveckling, förfinande av pedagogiken och förutsättningar för våra egna och licensierade förskolor och skolor runt om i landet att utveckla pedagogiken.
Friluftsfrämjandet är en ideell organisation som funnits sedan 1892 med ändamål att främja folkhälsa, friluftsliv och livsglädje. Friluftsfrämjandet har också en inkluderande och välkomnande ledar- och utbildningssyn.
Friluftsfrämjandets riksorganisations styrelse ansvar för uppföljning av I Ur och Skur Utvecklings styrelse och styrelseordförande i styrelsen för I Ur och Skur Utveckling AB och också viceordförande i Friluftsfrämjandet riksorganisation. På så sätt kopplas verksamheterna samman och idén om att friluftsliv och att vistas i naturen är en väg mot ökad folkhälsa och hållbar utveckling förverkligas.
Huvudkontoret för I Ur och Skur Utveckling ligger i Stockholm och innefattar viktiga stödfunktioner för våra egenägda förskolor och skola samt utbildnings- och nätverksansvarig för hela vårt nationella nätverk av ca 180 i Ur och Skur licenstagare och 140 Skogsmulle förskolor.
Varumärket "I Ur och Skur" används av våra egenägda verksamheter men användas också av förskolor och skolor som väljer att ansluta sig till pedagogiken som licenstagare. Som licenstagare delar du vår vison och syn på vikten av utomhuspedagogik och ett medvetet ledarskap.
Licenstagarna kan ha en variation av driftsform (kommunal, fristående, kooperativ) och inom nätverken och i de pedagogiska samtalen är vi alla "I Ur coh Skurare". Det är genom pedagogiken och övertygelsen om vad den ger till barn, elever och pedagoger som vi förenas, oavsett driftsform eller ägare.
Nätverk
De som bedriver förskolor, skolor samt fritidshem enligt I Ur och Skurs pedagogiska modell är alla organiserade i nätverk som träffas regelbundet för kollegial samverkan och fortbildning. Så utvecklas vi och pedagogiken med oss. Mötena är rådgivande för utbildningen och i viss mån även beslutsfattande. Nätverksorganisationen ger alla enheter möjlighet att påverka utvecklingen av vår pedagogik.