Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?

Utomhuspedagogik

På I Ur och Skur använder vi naturen som ett stort och spännande klassrum. Genom det upplevelsebaserade lärandet ges barnen möjlighet att befästa lärandet genom egna upplevelser där flera sinnen och hela kroppen är närvarande.

Lärande genom upplevelser

På I Ur och Skur använder vi naturen som ett stort och spännande klassrum. Genom det upplevelsebaserade lärandet ges barnen möjlighet att befästa lärandet genom egna upplevelser där flera sinnen och hela kroppen är närvarande. Barnen är aktiva i lärandeprocessen och konstruerar kunskaper, färdigheter och värderingar genom direkta upplevelser tillsammans med aktiva pedagoger och sina kamrater. Det upplevelsebaserade lärandet ger utrymme för att lära av och med varandra. Barnen får själv erfara och skapa egna erfarenheter. Vi tror att barn lär sig bäst genom att vara aktiva och hos oss är leken och känslan av lustfylldhet en viktig del av lärandet.

Platsens betydelse och växelverkan

Variationen mellan olika lärmiljöer inomhus och utomhus stärker undervisningen. Genom pedagogernas medvetna val av plats för undervisning, lek och lärande där teori och praktik går hand i hand tillsammans med upplevelse och reflektion ges barnen möjligheter till fördjupade kunskaper. En ny värld öppnar sig när de fyra väggarnas begränsning överges och uterummet tas i anspråk.

.

Aktiva pedagoger – medupptäckare - medagerare

Hos oss är pedagogernas förhållningssätt till barnen och förmågan att skapa goda relationer med barnen samt förmågan att skapa ett tillåtande klimat i gruppen av stor vikt. För barnen ska det kännas tryggt och trivsamt att gå till förskolan och skolan. I Ur och Skur använder orden VI KAN för att synliggöra lärarnas kunskap och bemötande. VI KAN står för Välkomnande, Inspirerande, Kompetenta, Aktiva och Nyfikna ledare.

 

Våra pedagoger är engagerade i varje barns läroprocess och fungerar som stöd på deras upptäcktsresa. De uppmuntrar barnen att vara nyfikna, att ställa frågor, testa sina egna idéer och reflektera över resultaten. Detta interaktiva lärande stärker barnens självförtroende och främjar en aktiv inlärningsstil. De ser till att varje barn får chansen att vara med och påverka sin egen inlärning. Det är viktigt att vara lyhörd och ödmjuk inför barnen, vilket skapar ett ömsesidigt förtroende. Att vara en medupptäckande pedagog innebär att pedagogen och barnen upptäcker och förundras över olika fenomen tillsammans. Ser ett barn något som det upplever är intressant och spännande uppmärksammar pedagogen det och delar upplevelsen.

En medagerande pedagog deltar i leken eller upplevelsen tillsammans med barnen. Genom att själv vara aktiv och visa intresse kan pedagogen inspirera barnen till nya upptäckter och nya intressen.

Ämnesövergripande

En ämnesövergripande undervisning är en form av undervisning som omfattar en kombination av flera ämnen. Barnen får en ökad helhetsförståelse när stoff från de olika ämnena knyts ihop, exempelvis i teman. På I Ur och Skur knyter vi exempelvis samman ämnen som matte, naturkunskap och språk. Detta gör att barnen kan se hur allt hänger ihop. När barnen får använda sina kunskaper i verkliga situationer förstår de bättre och minns längre.

Framtidstro och hållbarhet

Under förskoleåldern och de tidigare skolåldrarna utvecklar barnen sina grundläggande värderingar, attityder, färdigheter, beteenden och vanor, vilket kommer att påverka deras liv för en lång tid framöver. På I Ur och Skur arbetar vi för att ge barnen en positiv framtidstro och vi lägger stor vikt vid att lära barnen om miljö och hållbarhet. Genom ett medvetet arbete med hållbarhetsfrågor ger vi barnen möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som vi människor gör kan bidra till en hållbar utveckling. Genom att vara mycket ute i naturen hoppas vi att barnen ska växa upp och vilja ta hand om vår planet. Vi vill att de ska förstå naturens värde och känna ansvar för att skydda den.