- Meny: I Ur och Skur Förskola & Skola I Ur och Skur Förskola & Skola
- Meny: I Ur och Skur Förskola & Skola I Ur och Skur Förskola & Skola
Pedagogiken
I Ur och Skur är en pedagogik som används inom förskola, skola och fritidshem. Grundtanken är att naturen ute är ett lika naturligt klassrum som inne. Vi varvar därför undervisning utomhus där friluftsliv och hållbar utveckling är grundpelare med undervisning inomhus och på våra fina förskolegårdar och skolgårdar. Vi är som en helt vanlig skola eller förskola med lite extra fokus på det vi kan lära av och med naturen.
I Ur och Skurs pedagogik går att tillämpa i åldrarna 1-16 år och stimulerar till rörelse och kunskap om naturen, friluftsliv och en hållbar utveckling. Metoden och förhållningssättat utmärker sig genom närvarande, medagerande och medundersökande pedagoger. Praktiska erfarenheter och teori varvas för att utvidgar förståelsen för det som ska läras. Vi kalalr det för upplevelsebaserat lärande i praktiken. Att med hela kroppen få uppleva en längd, en omkrets, en kubikmeter eller en bokstav ger möjlighet att fördjupa förståelsen och ger förutsättningar att komma ihåg bättre.
Digitala- och analoga verktyg används både i inomhus- och utomhusmiljön och tillsammans utforskar vi nyfiket vår omvärd. Genom lek och lärande i natur och traditionella klassrum/lärmiljöer erbjuder I Ur och Skur ett lustfyllt lärande med fokus på hållbar utveckling och friluftsliv.
Pedagogiken I Ur och Skur
Sedan 1985 har I Ur och Skur utvecklats till vad det är idag och vi utvecklas ständigt tillsammans med avstamp i vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vår pedagogiska modell beskrivs i boken I Ur och Skur – Upplevelsebaserat lärande för en hållbar livsstil i praktiken (Gustavsson & Söderberg, 2023).
Inspiration har hämtats från Bronfenbrenners utvecklingsekologiska systemteori (Andersson, 1980).
Den upplevelsebaserade utbildningen för en hållbar utveckling i praktiken är beroende av ett medvetet ledarskap hos pedagogerna samt en ämnesövergripande undervisning både ute och inne.
I undervisnignen möter barnen olika uttrycksformer genom lek, äventyr och friluftsliv. Centralt för vår pedagogik är att allting utgår från barnet.
Lärande genom upplevelser
På I Ur och Skur använder vi naturen som ett stort och spännande klassrum. Genom det upplevelsebaserade lärandet ges barnen möjlighet att befästa lärandet genom egna upplevelser där flera sinnen och hela kroppen är närvarande. Barnen är aktiva i lärandeprocessen och konstruerar kunskaper, färdigheter och värderingar genom direkta upplevelser tillsammans med aktiva pedagoger och sina kamrater. Det upplevelsebaserade lärandet ger utrymme för att lära av och med varandra. Barnen får själv erfara och skapa egna erfarenheter. Vi tror att barn lär sig bäst genom att vara aktiva och hos oss är leken och känslan av lustfylldhet en viktig del av lärandet.
Platsens betydelse och växelverkan
Variationen mellan olika lärmiljöer inomhus och utomhus stärker undervisningen. Genom pedagogernas medvetna val av plats för undervisning, lek och lärande där teori och praktik går hand i hand tillsammans med upplevelse och reflektion ges barnen möjligheter till fördjupade kunskaper. En ny värld öppnar sig när de fyra väggarnas begränsning överges och uterummet tas i anspråk.
Aktiva pedagoger – medupptäckare - medagerare
Hos oss är pedagogernas förhållningssätt till barnen och förmågan att skapa goda relationer med barnen samt förmågan att skapa ett tillåtande klimat i gruppen av stor vikt. För barnen ska det kännas tryggt och trivsamt att gå till förskolan och skolan. I Ur och Skur använder orden VI KAN för att synliggöra lärarnas kunskap och bemötande. VI KAN står för Välkomnande, Inspirerande, Kompetenta, Aktiva och Nyfikna ledare.
Våra pedagoger är engagerade i varje barns läroprocess och fungerar som stöd på deras upptäcktsresa. De uppmuntrar barnen att vara nyfikna, att ställa frågor, testa sina egna idéer och reflektera över resultaten. Detta interaktiva lärande stärker barnens självförtroende och främjar en aktiv inlärningsstil. De ser till att varje barn får chansen att vara med och påverka sin egen inlärning. Det är viktigt att vara lyhörd och ödmjuk inför barnen, vilket skapar ett ömsesidigt förtroende. Att vara en medupptäckande pedagog innebär att pedagogen och barnen upptäcker och förundras över olika fenomen tillsammans. Ser ett barn något som det upplever är intressant och spännande uppmärksammar pedagogen det och delar upplevelsen.
En medagerande pedagog deltar i leken eller upplevelsen tillsammans med barnen. Genom att själv vara aktiv och visa intresse kan pedagogen inspirera barnen till nya upptäckter och nya intressen.
Ämnesövergripande
En ämnesövergripande undervisning är en form av undervisning som omfattar en kombination av flera ämnen. Barnen får en ökad helhetsförståelse när stoff från de olika ämnena knyts ihop, exempelvis i teman. På I Ur och Skur knyter vi exempelvis samman ämnen som matte, naturkunskap och språk. Detta gör att barnen kan se hur allt hänger ihop. När barnen får använda sina kunskaper i verkliga situationer förstår de bättre och minns längre.
Framtidstro och hållbarhet
Under förskoleåldern och de tidigare skolåldrarna utvecklar barnen sina grundläggande värderingar, attityder, färdigheter, beteenden och vanor, vilket kommer att påverka deras liv för en lång tid framöver. På I Ur och Skur arbetar vi för att ge barnen en positiv framtidstro och vi lägger stor vikt vid att lära barnen om miljö och hållbarhet. Genom ett medvetet arbete med hållbarhetsfrågor ger vi barnen möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som vi människor gör kan bidra till en hållbar utveckling. Genom att vara mycket ute i naturen hoppas vi att barnen ska växa upp och vilja ta hand om vår planet. Vi vill att de ska förstå naturens värde och känna ansvar för att skydda den.
Medvetet ledarskap
Samtliga lärare på I Ur och Skur ska, förutom adekvat utbildning, ha genomgått I Ur och Skurs och Friluftsfrämjandets ledarutbildningar. Kompetensutveckling sker kontinuerligt, både inom och utanför organisationen.
Utbildning och undervisning på I Ur och Skur lägger stor vikt vid lärarens förhållningssätt till barnen. Pedagoger ska kunna skapa goda relationer med barnen, i ett tillåtande klimat.
Ledarskapet inom I Ur och Skur låter barnen både vara aktiva i sin egen lärprocess och även praktisera sina förmågor i verkliga sammanhang.
Våra lärare har ett medvetet ledarskap där de, tillsammans med barnen, medupptäcker, medundersöker, medupplever och medagerar. Friluftsfrämjandet och I Ur och Skurs ledarsyn – Vi Kan – ger lärarna vägledning i bemötande. Detta innebär att vara välkomnande, inspirerande, kompetent, aktiv och nyfiken.