Logga in på Mina sidor
Glömt lösenord?

Lek och rörelse

Förskoleåldern är den period i livet då den grundläggande motoriska utvecklingen är som mest intensiv och barnet tillägnar sig rörelsemönster som ligger till grund för alla andra mer komplexa rörelser senare i livet.

Vikten av daglig rörelse

Förskoleåldern är den period i livet då den grundläggande motoriska utvecklingen är som mest intensiv och barnet tillägnar sig rörelsemönster som ligger till grund för alla andra mer komplexa rörelser senare i livet. Mer komplexa rörelser fortsätter sedan etableras under skolåren. Inom I Ur och Skur, där rörelse har ett naturligt inslag varje dag, får barnen möjlighet att succesivt bygga upp sin kondition. Utfärdernas längd och innehåll ökas med barnens stigande ålder. I enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer är det av vikt att barn upp till fem år är fysiskt aktiva varje dag i minst tre timmar och aktiviteten ska helst spridas över hela dagen.

I Lpfö18 (2018) och Lgr22 (2022) betonas att utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och utveckla ett intresse för att vara fysisk aktiv. Stor del av utbildningen inom I Ur och Skur är förlagd utomhus. Miljön utomhus ger barnen möjligheter till rörelse av olika slag. Dagligen ges barnen möjligheten både till egna rörliga aktiviteter och till gemensamma planerade rörelseaktiviteter. Att röra på sig blir ett naturligt inslag i olika terränger. Genom rörelse och gemenskap i grupp utvecklas barnets identitet och gemenskapen och grupptillhörigheten stärks. För barnets totala utveckling har rörelsen stor betydelse.

Aktivt lärande genom lek

Lek och äventyr har en central plats och ges stort utrymme inom I Ur och Skur. Barnen erbjuds en trygg miljö som både utmanar och lockar till lek och aktiviteter. Läroplanerna framhåller att det är leken i sig som är viktig för barnet. Leken utmanar och stimulerar barnets motorik, fantasi, kommunikation, samarbete och problemlösningsförmåga. Vårt program för lek och rörelse är designat för att integrera fysisk aktivitet i varje barns dagliga rutin, vilket främjar både fysisk hälsa och kognitiv utveckling. Genom organiserade och fria lekaktiviteter får barnen möjlighet att utveckla sina motoriska färdigheter, balans och koordination. Våra utomhusmiljöer är anpassade för att uppmuntra till allt från klättring och spring till lugnare upptäcktsfärder som stimulerar barnens fantasi och problemlösningsförmåga.

Inom I Ur och Skur erbjuds barnen såväl organiserad som oorganiserad lek i olika miljöer och alltid med en närvarande pedagog. Det är lätt att ta för givet att alla barn kan leka. För en del barn är det svårt att hänge sig åt lek, att följa lekens regler och att fantisera. För dessa barn finns pedagogen nära och hjälper barnet att knäcka lekkoden. Pedagogens roll och förhållningssätt är att inspirera och anpassa lekstunderna efter barnets lekförmåga – att finnas nära för att observera barnen samspel.

Naturen och skogen erbjuder möjligheter till kreativ lek. Miljön är varierande och inte tillrättalagd, i naturmiljön stimuleras barnen att fantisera och leka det som upptar deras tankar och intresse just nu. Naturmaterialet är inte heller begränsat vilket innebär att barnen inte behöver konkurrera på samma sätt som då materialet endast finns i några få upplagor.

Rörelseglädje i naturen

Genom att vistas i en variationsrik natur ges barnet förutsättningar att öva sin motorik och skaffa sig en god kroppsuppfattning. Fria rörelseaktiviteter utan bestämt mål som naturen erbjuder är värdefulla. Sinnesintrycken som rörelse ger, är näring för barnens hjärnor. De väljer själv sina utmaningar och inga rörelser behöver utföras på ett bestämt sätt. Barnens vilja att ta sig fram och klättra är stor och de ges möjlighet att utmana sig själva. Därigenom får barnet många tillfällen att öva sitt tålamod och sin uthållighet. Genom allsidig rörelse ger I Ur och Skur barnen förutsättningar att uppleva att deras kroppar är fulla av möjligheter.
Vi integrerar rörelse i alla delar av vår pedagogik. Genom att engagera barnen i spel och aktiviteter som tagg, göm-och-sök och hinderbanor, förmedlar vi glädjen och vikten av att vara aktiv. Dessa aktiviteter är inte bara roliga utan också viktiga för barnens sociala utveckling och samarbetsförmåga.

Säkra och stimulerande miljöer

Alla våra lek- och rörelseaktiviteter sker i säkra och stimulerande miljöer som är designade för att möta barnens behov. Våra pedagoger är alltid närvarande för att vägleda och stötta barnen i deras lek, säkerställa en trygg miljö och hjälpa dem att utforska sina gränser på ett säkert sätt.