- Meny: Jubileumsblogg Jubileumsblogg
- Jubileumsblogg
- En oförglömlig övernattning
- Hållbar utveckling
- Odling och gemenskap
- Renen
- Dags för sommarlov
- En vecka på I Ur och Skur
- Midsommarfirande
- Lufsarnas rykande Minecraft-block i Skrotskogen
- Skogsvernissage på Spetsbergen
- Från en förälders perspektiv
- Upptäck vattnets värld med Laxe
- Det fina med små träsktroll
- Utbildare inom I Ur och Skur
- En solig dag på Miniglöd
- Från Knopp till Knytte och Mulle
- Att få följa barnen och skogen genom åren
- Fåglarna inpå knuten
- Den femte årstiden
- En hyllning till 40 år av upplevelsebaserat lärande i naturen!
- En växande gemenskap
- Välkommen till jubileumsbloggen!

- Meny: Jubileumsblogg Jubileumsblogg
- Jubileumsblogg
- En oförglömlig övernattning
- Hållbar utveckling
- Odling och gemenskap
- Renen
- Dags för sommarlov
- En vecka på I Ur och Skur
- Midsommarfirande
- Lufsarnas rykande Minecraft-block i Skrotskogen
- Skogsvernissage på Spetsbergen
- Från en förälders perspektiv
- Upptäck vattnets värld med Laxe
- Det fina med små träsktroll
- Utbildare inom I Ur och Skur
- En solig dag på Miniglöd
- Från Knopp till Knytte och Mulle
- Att få följa barnen och skogen genom åren
- Fåglarna inpå knuten
- Den femte årstiden
- En hyllning till 40 år av upplevelsebaserat lärande i naturen!
- En växande gemenskap
- Välkommen till jubileumsbloggen!
Hållbar utveckling
2025-09-19
På vår förskola arbetar vi aktivt mot en hållbar utveckling. Vi strävar efter att arbeta mot ett hållbart samhälle och en mer hållbar livsstil, och målet är att ge barnen ett förhållningssätt som de har med sig livet ut. Vi vill att barnen i framtiden ska göra aktiva val som främjar en hållbar utveckling och arbetar för att öka barnens medvetenhet kring ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
När det gäller undervisning om hållbarhet ges barnen på I Ur och Skur möjlighet att vara aktiva, prova egna idéer, samtala och förhandla fram olika alternativ och lösningar och på detta vis utveckla kritiskt tänkande och förhållningssätt kring frågor om en hållbar miljö samt om sociala och ekonomiska frågor.
En stor del av vårt arbete mot en hållbar utveckling är att vi är ute i naturen så mycket i vår dagliga verksamhet. Genom att vara i och uppleva naturen regelbundet tidigt i livet ges barnen förutsättningar att skapa en stark naturkänsla, som hänger med dem genom hela livet. Vi vill att naturen blir en viktig del i deras liv där barnen kan finna ro och rekreation. Känner man ett lugn och en trygghet när man går in i skogen som barn är chansen väldigt stor att känslan sitter kvar där även som vuxen, och skogen kan därför bli en plats för återhämtning genom hela livet. Får man uppleva skogen och naturen med hela kroppen och med alla sinnen växer en relation till naturen fram. Har man en relation till naturen vill man också vara rädd om naturen och värna om skogen och naturen längre fram.
Från att barnen är små och börjar hos oss återvinner vi tillsammans med barnen. När barnen är små handlar det om att barnen ska få kännedom om olika material och hur de ser ut och känns, samt att de får erfarenhet av att gå till återvinningsstationen med skräp vi inte längre vill ha. När barnen blir äldre pratar vi med barnen om vad som händer med skräpet vi återvinner och lär oss på vilket sätt återvinning gynnar miljön. Från att barnen är små uppmärksammar de skräp ute i naturen och insisterar på att vi ska ta med oss skräpet till förskolan för att slänga. Barnen hos oss blir verkligen små miljöhjältar som vill ta hand om vår närmiljö. Vi återbrukar även väldigt mycket hos oss, pedagogerna försöker alltid använda redan befintligt material i första hand innan vi köper nytt.
Vi arbetar aktivt med att minska matsvinnet på förskolan. Även de yngsta barnen får skrapa sin mat och gå med den till komposten. Syftet är att de ska få in rutinen att använda komposten samtidigt som de tar ansvar och utvecklar sin självständighet.
De äldsta barnen är delaktiga i arbetet kring hållbar utveckling genom att de deltar i de miljöråd vi har på förskolan. I miljöråden funderar vi tillsammans över vad hållbar utveckling betyder och utarbetar en plan för vad just vi kan göra för miljön framåt. Vi har delat in barnen i olika råd där de får arbeta med olika artiklar från FN:s globala miljöråd som I Ur och Skur har valt ut. Vi har exempelvis pratat om vilka problem det finns kopplat till hav och marina resurser och barnen har fått komma med förslag på lösningar och aktiviteter som vi kan göra för att arbeta med just det globala målet. Arbetet med FN:s globala mål är ett väldigt givande arbete som genomsyrar hela vår utbildning. Barnen är väldigt engagerade och intresserade i detta arbete och de är väldigt måna om vår miljö.
Hela förskolan firar Earth Day genom att ha en gemensam elfri dag på Överjärva gård. Vi går dit med alla 84 barn och lagar mat över öppen eld, steker krabbelurer på Murikkan och njuter av den underbara miljö som finns på Överjärva gård. På vägen tillbaka reflekterar vi tillsammans med barnen och kan konstatera att vi inte använt någon el alls under dagen.
Detta är ett axplock av vad vi gör i vårt arbete mot en hållbar utveckling. Vi ser detta arbete som en viktig del av vår profil, och en viktig del av vårt arbete mot en hållbar framtid.
Johanna Karlsson – Rektor på I Ur och Skur Järvastaden